ul. Tamka 1
00-349 Warszawa

link dostępu do Zespołu Parlamentarnego                                                                                                                 http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/transmisje_arch.xsp?unid=427511B103D73E88C125823A00389106 

              ul. Tamka 1, 00-349 WARSZAWA. BIURO ZARZADU KRAJOWEGO: UL. SUKIENNICE 2/3, 49-300 BRZEG, TEL.6921896454, MAIL: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., WWW.OZZP.OHP.PL

Data 14.03.2018r.

LIST  OTWARTY

Szanowne Panie Posłanki, Szanowni Panowie Posłowie

Parlamentarnego Zespołu ds. Ochotniczych Hufców Pracy

/ wszyscy/

Szanowni Państwo,

                W imieniu pracowników Ochotniczych Hufców Pracy, organizacja związkowa Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników OHP, wyraża zaniepokojenie debatą transmitowaną przez telewizję sejmową, która miała miejsce na ostatnim posiedzeniu Zespołu Parlamentarnego ds. OHP w dniu 28 lutego 2018r. Debatę obejrzała zdecydowana większość zatrudnionych w OHP pracowników. Uważamy, że wypowiedzi niektórych posłów są tendencyjne i mocno obrażają kadrę Ochotniczych Hufców Pracy. Prezentowane stanowiska nie znajdują odbicia w rzeczywistości i pokazały, jak powierzchowną wiedzę o posiadają członkowie Zespołu, siląc się na ocenę pracy merytorycznej pracowników OHP i samej instytucji. Nie możemy, jako Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników OHP, przejść obojętnie wobec stwierdzeń, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistą sytuacją w OHP. Jeśli możemy dopatrywać się niedociągnięć w OHP, bo takie owszem miały miejsce, należałoby przyjrzeć się sposobom, praktykom i metodom zarządzania OHP, w szczególności na szczeblu wojewódzkim, gdzie realizowane są działania pracy u podstaw. Dotyczy to Wojewódzkich Komend OHP oraz Centrów Kształcenia i Wychowania. Są to jednostki, w których Komendant lub Dyrektor jest pracodawcą i na nim spoczywa ciężar prawidłowego realizowania zadań powierzanych przez Rząd RP - Komendzie Głównej OHP, w tym doboru wykwalifikowanej i gotowej do działania kadry. Nie jest dobrą praktyką zarządzania instytucją, gdy po dokonaniu zmian kadrowych na wyższych szczeblach zarządzania, dokonuje się również zmian pośród wykwalifikowanej i doświadczonej kadry merytorycznej pracującej u podstaw. Zdziesiątkowanie pracowników przygotowanych i realizujących zadania (jak to miało miejsce w województwach: śląskim (około 70 osób w ciągu jednego roku), wielkopolskim (około 50) czy pomorskim (około 50), było „podcinaniem gałęzi na której się siedzi”. Pozbycie się wielu wartościowych pracowników spowodowało zdecydowanie spadek efektywności i jakości realizowanych zadań przez WK OHP. Dotyczy to również innych województw niż wymienione, ale w mniejszym zakresie.

Szanowni Państwo,

             Zdaniem Zarządu Krajowego OZZP OHP w ostatnich latach (początek degradacji OHP rozpoczął się kiedy resortem Pracy i Polityki Społecznej kierowało Polskie Stronnictwo Ludowe) nastąpiło zdecydowane osłabienie kondycji OHP, ze względu na wadliwy system zarządzania, w tym brak dialogu społecznego w podstawowych zakładach pracy OHP. Przedmiotowe, a nie podmiotowe traktowanie pracowników, niewiarygodnie niskie płace (zamrożenie płac w sferze budżetowej przez 8 lat), dodawanie obowiązków bez jakichkolwiek motywatorów i rekompensat, czy nawet pozapłacowych systemów motywacyjnych. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że nigdy kadra OHP nie odmawiała realizacji zadań i zawsze była gotowa do podejmowania wyzwań (bardzo często przekraczających fizyczne i psychiczne możliwości) i realizowała w miarę posiadanych sił i środków swoje obowiązki, przy czym realizacja tych trudnych zadań odbywała i obywa się często przy niedofinansowaniu zadań lub przy ograniczonej liczebności osób zatrudnionych do tych zadań.

 Kim jest pracownik w OHP, szczególnie ten pracujący u podstaw, który jest w bezpośrednim kontakcie z beneficjentami, czy uczestnikami OHP. Osoby, które podjęły decyzję o pracy w OHP – w tak wielopłaszczyznowej instytucji, musiały przejść (oprócz procedur związanych z przyjęciem do pracy) samoistną głęboką weryfikację na stanowiskach pracy i sprawdzić siebie samego, zadając sobie przy tym pytanie: Czy ja się do tego nadaję?, Czy dam sobie radę w tym procesie działania, jaki obejmuje zakres obowiązków na danym stanowisku pracy? Wielu z nich nie przetrwało tej próby i nie zaliczyło pozytywnej adaptacji w warunkach OHP. Dobrze, że tak się dzieje, bo w OHP są potrzebni ludzie wybrani i po wnikliwej selekcji, sprawdzeni w działaniu, kompetentni i merytoryczni, a nie pozoranci pracy, traktujący pracę w OHP jako „fuchę”. Proces ten dotyczy zarówno pracowników pedagogicznych, jak pracowników realizujących zadania rynku pracy. Należy tu dodać, że każde ze stanowisk pracy w OHP, oprócz kwalifikacji wymaganych na danym stanowisku pracy, wymaga również posiadania specyficznych predyspozycji osobowościowych i osobistego zaangażowania do wykonywania zadań na rzecz młodych ludzi zorganizowanych w OHP. Nie może w OHP pracować osoba przypadkowa. Kadra OHP zatrudniona w jednostkach opiekuńczo-wychowawczych w: Hufcach Pracy, Środowiskowych Hufcach Pracy, Ośrodkach Szkolenia i Wychowania oraz Centrach Kształcenia i Wychowania zajmuje się uczestnikami zorganizowanymi w tych placówkach od momentu procesu rekrutacji, aż do momentu kiedy dany uczestnik zostaje absolwentem. Rekrutacja jest mocno złożona, trzeba do tych młodych ludzi dotrzeć w ich środowisku zamieszkania, szkole, opiece społecznej innych placówkach opiekuńczych. Przedstawić im warunki uczestnictwa w OHP i pokazać korzyści i perspektywy, jakie niesie za sobą pobyt w OHP. Należy przekonać rodziców lub opiekunów prawnych, ich samych o celowości kontynuowania nauki w OHP i korzyściach z tego wynikających. Zapewniamy, że nie jest to proces prosty i bezproblemowy. W procesie tym główną rolę odgrywa doświadczona kadra. Jej zadaniem jest dopilnowanie, aby uczestnik każdy z osobna i cała grupa wychowawcza, realizowała obowiązek szkolny, przechodziła procesy socjalizacyjne i uczyła się obowiązkowości. Następnym zadaniem jest proces wychowawczy przystosowujący uczestników OHP do właściwego funkcjonowania w warunkach OHP i na przyszłość w dorosłym życiu. Są to wypracowane programy, organizacja zajęć świetlicowych, organizacja nauki własnej w internatach i świetlicach środowiskowych, zajęcia sportowe i kulturalne w ramach kół zainteresowań, organizacja samorządności uczestników i różnych innych form zdrowej rywalizacji, w tym współzawodnictwa w nauce, zarówno praktycznej (wychowanie przez pracę) jak ogólnokształcącej i dyscyplinie. Odbywa się to w ramach określonych standardów i systemów wychowawczych. Kadra prowadzi dokumentację pracy wychowawczej (dzienniki zajęć wychowawczych, karty indywidualne pracy wychowawczej uczestników OHP, dzienniki kontroli pracy uczestników OHP w zakładach pracy i na warsztatach, raporty przebiegu dyżurów w internatach). To wszystko służy ciągłości pracy kadry pedagogicznej z uczestnikami OHP i uświadamianiu zmian, jakie w nich zachodzą podczas pobytu w OHP. Służy to również wypracowywaniu i wzbogacaniu specjalnych systemów i metod oddziaływania wychowawczego dla poszczególnych wychowanków.

Kolejną grupą pracowników OHP współpracujących z otoczeniem są pracownicy rynku pracy. Ich praca polega na bezpośrednim kontakcie z młodymi, często zagubionymi ludźmi, którzy mimo posiadanych kwalifikacji nie potrafią odnaleźć się na rynku pracy lub którzy nie posiadają jakichkolwiek kwalifikacji zawodowych oraz umiejętności i nie znajdują zapotrzebowania dla siebie na istniejącym rynku pracy. Jednostki OHP wykonujące zadania Państwa na rzecz rynku pracy realizują z pozytywnym rezultatem projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Są to działania wspierające i zdecydowanie zapobiegające wykluczeniu społecznemu młodych ludzi, idące w kierunku realnej pomocy w znalezieniu pracy. Przygotowują młodego człowieka do umiejętnego poruszania się po rynku pracy, właściwego sporządzania dokumentów aplikacyjnych, rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą oraz skutecznego zatrudnienia. Ponadto, doradcy zawodowi i pośrednicy pracy spotykają się z uczniami szkół, upowszechniając informacje zawodowe w pełnym tego słowa znaczeniu oraz zapoznają młodzież szkolną z aktualnymi potrzebami zawodowymi na rynku pracy oraz wspierają ją we właściwych wyborach edukacyjno-zawodowych.

Szanowni Państwo, Posłowie RP, członkowie Zespołu Parlamentarnego ds. OHP

                 Bardzo się cieszymy, że powstał taki Zespół w naszym Parlamencie. Chcielibyśmy, jako organizacja związkowa reprezentująca interesy pracowników, przez wiele lat z całym sercem oddana instytucji, w myśl zasady „każdy ma prawo do obrony i wyrażania swoich racji” uczestniczyć w obronie dobrego imienia Naszej Instytucji, ustalaniu priorytetów dotyczących funkcjonowania OHP w przyszłości, jak również przyczynić się do pogłębienia wiedzy źródłowej na temat OHP wśród członków Zespołu Parlamentarnego. Jesteśmy wieloletnimi pracownikami, pracującymi u podstaw w OHP. Posiadamy bogatą wiedzę na temat blisko 60-letniej działalności Instytucji oraz jej tradycji wywodzących się z Junackich Hufców Pracy, działających w okresie międzywojennym. Dumę stanowi również fakt, że z Junackimi Hufcami Pracy związany był nasz Wielki Polak Papież Jan Paweł II. Jesteśmy świadomi wartości Instytucji, która w swojej historii przechodziła różne etapy, w tym zmiany, zagrożenia i sukcesy, ewaluując i przystosowując się do kolejnych wizji polityków oraz potrzeb zarówno rynku pracy jak i młodzieży, ich rodziców i opiekunów prawnych. Wiemy, że Ochotnicze Hufce Pracy były zawsze Instytucją na swój sposób nowoczesną, która umiejętnie dostosowywała się do kolejnych zmian dziejowych, między innymi wspierającą a niezastępującą, polski systemu oświatowy w zakresie kształcenia zawodowego młodzieży niedostosowanej i zagrożonej wykluczeniem społecznym. Ta wartość zawsze dominowała i była akceptowana przez wszystkie kolejne władze w Naszej Ojczyźnie. Uważamy, że OHP nie jest dzisiaj gruzowiskiem na którym należałoby budować coś nowego, jest Instytucją o sprawdzonym systemie, która odnosi niekwestionowane sukcesy w pracy z młodzieżą. Trzeba jedynie usprawnić system zarządzania, system organizacyjny, dopasować to do aktualnych wymagań zarówno oświatowych jak i rynku pracy, a nade wszystko adekwatnie do potrzeb Instytucji wesprzeć ją środkami, które będą realnie umożliwiały realizację zadań zleconych i zapewnią godziwe wynagrodzenia Kadrze OHP, która jest kapitałem bezcennym tej Instytucji, jednak bardzo niedofinansowanym, ponieważ wynagrodzenia za wykonywaną pracę są bliskie bądź tożsame z najniższą płacą krajową.

               Nawiązując  do wypowiedzi posłów w sprawie włączenia OHP w system Ministerstwa Edukacji Narodowej, która padła na posiedzeniu Zespołu Parlamentarnego w dniu 28 lutego a dotyczyła systemu kształcenia w OHP, zarówno ogólnego jak i zawodowego, to informujemy, że próby przekazania działalności OHP w zakresie całkowitego przejęcia jej przez system oświatowy już były w przeszłości. Nie chciano tego przyjąć, ponieważ system OHP absolutnie nie przystawał do systemu organizacyjnego oświaty. Zorganizowano w pewnym okresie przy szkołach zawodowych oddziały tzw. Szkoły Przysposobienia Zawodowego (SPZ). Szkoły te po kilku latach rozwiązano, ze względu na brak możliwości nadzoru nad uczęszczaniem uczniów do tych szkół. W konsekwencji wszystkich uczniów ze Szkół Przysposobienia Zawodowego przekazano w szeregi OHP.

              Jeśli chodzi o kształcenie zawodowe to zarówno młodzież , która przyucza się do zawodu, jak również ta, która uczy się zawodu, praktyczną naukę zawodu odbywała w zakładach pracy. Dodatkowo w OHP funkcjonują również warsztaty szkolne przy OSiW OHP oraz CKiW OHP oraz niektórych stacjonarnych Hufcach Środowiskowych OHP. Młodzież z tych ośrodków pracuje także u pracodawców w miejscowych zakładach pracy. Naszym zdaniem praktyczna nauka zawodu w zakładzie pracy jest najtańszą i najbardziej skuteczną formą kształcenia zawodowego. Uczestnicy posiadają umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. Otrzymują wynagrodzenie wg stawek uczniowskich, a pracodawca, który wypłaca te środki, otrzymuje refundację z Funduszu Pracy. Jest to wielka wartość, którą OHP przez lata wykorzystywała i mogła z niej korzystać kształcąc młodzież w różnych zawodach, aktualnie potrzebnych na lokalnym rynku pracy w miejscowościach, w których funkcjonują jednostki OHP. Ponadto mobilność kształcenia w ramach OHP przy wykorzystaniu pracodawców, daje szansę w krótkim czasie, bez inwestycji w warsztaty szkolne, wykształcić siły robocze na rynek lokalny. Również ważnym elementem tego kształcenia jest fakt, iż po wyuczeniu przez pracodawcę ucznia, zarówno w ramach nauki zawodu czy też przyuczenia do wykonywania określonej pracy (przyuczenia do zawodu), absolwent OHP może pozostać w zakładzie pracy, jako pracownik na umowie o pracę na czas nieokreślony. Jest on sprawdzony i przyuczony przez swojego pracodawcę do realizacji wymagań, jakie stawia właśnie ów pracodawca swoim pracownikom.

            Chcielibyśmy również odnieść się do wypowiedzi, która dotyczyła organizacji kształcenia ogólnego uczestników OHP przez stowarzyszenia oraz zarządzanie majątkiem w tym zakresie. Otóż wiadomo, że szkoły z obsadą dla OHP organizuje system oświatowy (MEN) w ramach szkół publicznych. OHP nie ma na ten moment pozwolenia na organizację szkoły dla swoich uczestników. Bywały przypadki, że organizowano szkoły dla OHP przez stowarzyszenia, albowiem stowarzyszenia posiadały uprawnienia do organizacji szkół niepublicznych na zasadach publicznych. Tam gdzie system oświatowy nie miał możliwości zorganizowania szkoły dla młodzieży OHP (z różnych względów) dokonywano organizacji kształcenia przez szkoły prowadzone przez stowarzyszenia. Stowarzyszenie otrzymywało subwencję z Kuratorium Oświaty. Zajęcia dydaktyczne często odbywały się na terenie jednostki OHP lub w innym miejscu wskazanym przez stowarzyszenie. Wyposażenie tych szkół i pomoce naukowe kupowano właśnie z otrzymywanej subwencji Nie znamy przypadków aby wyposażenie było wykorzystywane w sposób niewłaściwy lub żeby dochodziło do jakichkolwiek nieprawidłowości i nadużyć w tym zakresie, tak jak sugerowała to jedna z Pań posłanek.

          O tych i o wielu innych sprawach jak: refundacja wynagrodzeń młodocianych pracowników, szkoły prowadzone przez stowarzyszenia w OHP, Szkoły Przysposobienia Zawodowego, itp. jesteśmy gotowi rozmawiać i przybliżyć członkom Zespołu Parlamentarnego, aby można było wybrać dla OHP właściwe priorytety i ścieżki działania w zakresie kształcenia dydaktyczno wychowawczego i zawodowego.

               Zarząd Krajowy OZZP OHP spotkał się w dniu 7 marca 20118 r. z Panem Bogdanem Ścibutem Komendantem Głównym. Przedstawiliśmy Panu Komendantowi nasze stanowisko w sprawach, które należałoby od zaraz wziąć pod uwagę. Uzyskaliśmy od Komendanta deklarowaną chęć współpracy i korzystania z wieloletnich doświadczeń pracowników OHP. Uważamy, że jest to osoba, która poprowadzi w sposób właściwy OHP do lepszego jutra.

           Jesteśmy przekonani, że również Państwo po zapoznaniu się z niuansami działalności przedstawionymi przez doświadczoną Kadrę OHP, będą mogli wyrobić sobie obiektywną opinię o działalności Instytucji. Nie zaprzepaśćmy wieloletnich doświadczeń i wypracowanych mechanizmów wspierających młodego człowieka w stale zmieniającej się rzeczywistości, których zazdrościły i zazdroszczą nam inne kraje.

                 Prosimy o rozważenie naszych propozycji i prośby i zarazem  dokonanie przy naszym udziale oceny problemowych zagadnień, a w konsekwencji podjęcie takich kroków legislacyjnych, które zagwarantują uzdrowienie i jeszcze większą wartość społeczną Instytucji.

                                                                                                                            z poważaniem

Za Zarząd Krajowy OZZP OHP

PRZEWODNICZĄCY Marian Nowakowski

/podpis na orginale /

 

Do wiadomości:

1. Minister Rodziny Pracy i PS Pani Elżbieta Rafalska

2. Komendant Główny OHP Bogdan Ścibut

3. a/a

dnia 28.03.2018r.

Pani

Małgorzata Wypych

Przewodnicząca Zespołu Parlamentarnego ds. OHP

Szanowna Pani Przewodnicząca,

           jest nam niezmiernie miło, że zainteresowała się Pani naszym Listem Otwartym i jego zawartością. Dziękujemy również, iż członkowie Zespołu Parlamentarnego, któremu Pani przewodniczy, otrzymali treść tego Listu na swoje skrzynki pocztowe. Mamy nadzieję, że zawarte w Liście informacje będą przydatne do oceny sytuacji w OHP. Cieszy nas także fakt, że prezydium Zespołu Parlamentarnego podeszło z zainteresowaniem do aktualnych potrzeb OHP.

        Jak nadmieniłem w Liście Otwartym do członków Zespołu Parlamentarnego ds. OHP, potrzeby organizacji są duże i wymagają przede wszystkim dofinansowania, poprawy systemu zarządzania i organizacji, a nade wszystko bezzwłocznego zadbania o kadrę zatrudnioną w OHP i jej nadmiernie niskie płace. To przecież kadra pracująca u podstaw jest najważniejszym gwarantem realizacji zdań nałożonych przez Rząd RP.

Szanowna Pani Przewodnicząca,

pisze Pani w swoim liście o kojarzeniu OHP z czasami PRL. Owszem, dla osób starszych takie skojarzenia się nasuwają ponieważ nie znają one faktycznego stanu i zakresu działania OHP w chwili obecnej. Tak naprawdę z okresu PRL w OHP została tylko nazwa oraz młodzież, która tak jak kiedyś, również i dziś, potrzebowała     i potrzebuje rzetelnej pomocy, aby wejść na właściwą drogę życiową. To także praktyczna nauka zawodu, która  w dużej mierze pozostała w zakładach pracy, jako element wychowania przez pracę oraz jako najtańsza i najbardziej skuteczna forma przygotowania zawodowego uczestników OHP posiadających umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego.

Rys historyczny OHP i różnice pomiędzy PRL, a obecnym stanem organizacyjnym OHP.

• Nazwa Ochotnicze Hufce Pracy to kontynuacja Junackich Hufców Pracy, które działały w okresie II RP.

• W okresie PRL, OHP było na utrzymaniu konkretnych zakładów pracy, które wyrażały zgodę na prowadzenie hufca pracy oraz posiadały warunki do zakwaterowania i wyżywienia. W ich zadaniach było: prowadzenie rekrutacji młodzieży, zabezpieczenie pobytu junaka na własny koszt, w tym: zakwaterowania w hotelach robotniczych wydzielonych wyłącznie dla junaków OHP, zarówno dorosłych jak i młodocianych, ponoszenia i organizacji kosztów zakwaterowania i wyżywienia, wszelkich delegacji dojazdowych młodzieży do domów i z powrotem oraz wynagrodzenia junaków za praktyczną naukę zawodu (bez refundacji). Udział Państwa w kosztach jednostki organizacyjnej w tamtym czasie, to jedynie kadra OHP, która była delegowana do tych jednostek w celu organizacji nauki w szkole oraz organizacji czasu wolnego po pracy w dni wolne od pracy, to jest niedziele i święta. Zwykle w hufcu stacjonarnym zatrudnionych było na 100 junaków około trzech członków kadry. Etaty administracyjne zabezpieczane były przez macierzysty zakład (kierownik hotelu robotniczego, personel kuchenny, intendentura, administracyjny personel pomocniczy). Organizacja hufców w ówczesnym czasie dotyczyła standardowo zarówno junaków w hufcach dla dorosłych jak i dla młodzieży młodocianej, oczywiście przy zastosowaniu przepisów administracyjnych i prawnych obowiązujących w tamtym okresie.

• W tamtym okresie OHP było jednostką prowadzoną pod nadzorem wojska. Nazwa formalna brzmiała: Państwowa Jednostka Organizacyjna w pionie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod nadzorem Ministra Obrony Narodowej poprzez Szefa Obrony Cywilnej Kraju.

Po roku 1989 OHP przeszło gruntowną metamorfozę, tak jak inne placówki oświatowe po zmianie ustroju. Zmiany dokonywały się w całym kraju, w tym również w OHP. Rząd przejął całość finansowania OHP i zostały określone nowe standardy przez właściwego Ministra ds. Pracy i Polityki Społecznej, Ministra Edukacji Narodowej oraz innych ministrów resortowych wyznaczonych przez ustawodawcę. Po zlikwidowanych hufcach pracy w zakładach pracy i odejściu służby mundurowej, OHP stało się Państwową Jednostka Organizacyjną w pionie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Struktura organizacyjna zmieniła się diametralnie. OHP pozyskały własną infrastrukturę potrzebną do realizacji zadań (internaty, warsztaty szkoleniowe, biura etc). Powołano Ośrodki Szkolenia i Wychowania, Centra Kształcenia i Wychowania, Środowiskowe Hufce Pracy z zakwaterowaniem oraz w mniejszych miejscowościach dochodzące Hufce Pracy. Powstało 49 Centrów Edukacji i Pracy Młodzieży w całym kraju. Kadra OHP po weryfikacji spełnia wymagania kwalifikacyjne zgodnie z Kartą Nauczyciela (choć KN w OHP stanowiła jedynie kilka punktów, które znalazły swoje zastosowanie dla kadry OHP). Zostały opracowane wysokie standardy w OHP, zarówno w zakresie zatrudnienia kadry do OHP, kształcenia ogólnego i zawodowego uczestników, dostosowując działalność OHP do aktualnych potrzeb rynku pracy i oczekiwań młodzieży oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych. Podniesione zostały standardy zakwaterowania i wyżywienia uczestników OHP w internatach przygotowanych do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych. Działalność OHP na rzecz rynku pracy, realizowana jest za pośrednictwem Centrów Edukacji i Pracy Młodzieży, nabrała ona  wielkiego znaczenia i jest realizowana z wielkim powodzeniem.

Szanowna Pani Przewodnicząca,

                  ja, jako osoba, która uczestniczyła w tych przemianach na przestrzeni minionych lat i bardzo związaną z OHP, w okresie roku jubileuszu 60-lecia OHP uznałem za swój obowiązek, jako Przewodniczący organizacji związkowej pracowników OHP poczynić starania i przybliżyć procesy, jakie przeszło OHP wraz z przemianami zachodzącymi w naszym kraju po 1989r. Jesteśmy przekonani bez wątpienia o potrzebie istnienia tej Instytucji. Wychodzi ona bowiem naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom młodzieży, ich rodziców i opiekunów prawnych, we wszystkich środowiskach naszego kraju. Tam, gdzie nie radzi sobie z samym sobą młody człowiek, OHP wychodzi naprzeciw podając mu rękę i prowadzi go do osobistego sukcesu. Chcielibyśmy, jako pracownicy i związkowcy jednocześnie, aby przestał funkcjonować mit przeszłości PRL w świadomości posłów i osób, które nie znają aktualnej rzeczywistości OHP, a opierają swoje opinie na obrazach przeszłości. Dzisiaj to duży afront w stosunku do całej rzeszy młodych, wykształconych i oddanych młodzieży, pracowników Ochotniczych Hufców Pracy, którym imputuje się pracę w po PRL-owskiej „ORGANIZACJI”.

                  W imieniu Zarządu Krajowego, wszystkich Zarządów Wojewódzkich Organizacji Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników Ochotniczych Hufców Pracy prosimy o wnikliwą analizę naszych aktualnych potrzeb w OHP oraz zaproponowanie zmian idących w kierunku poprawy bytu pracowników, poprawy systemu zarządzania  i organizacji w poszczególnych województwach. Również zapoznania z naszym pismem wszystkich członków Zespołu Parlamentarnego ds. OHP.

                    Jesteśmy przekonani o dobrej woli wszystkich osób pracujących nad zmianami w OHP, ku dobru wspólnemu jakim jest OHP.

                                                                                           Pozostaję z wyrazami szacunku

                                                                                       Przewodniczący ZK OZZP OHP Marian Nowakowski

Do wiadomości:

- Minister Rodziny Pracy i Polityki Społecznej Elżbieta Rafalska

- Komendant Główny OHP Bogdan Ścibut

- Członkowie Zespołu Parlamentarnego ds. OHP

 

 

LIST DO ZESPOŁU PARLAMENTARNEGO

Dnia 21.07.2017r.

Pani Poseł Małgorzata Wypych Przewodnicząca Zespołu Parlamentarnego d/s OHP

Szanowna Pani Przewodnicząca

Jestem przewodniczącym Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pracowników OHP. Bardzo się cieszę, że powstał taki Zespół w naszym Parlamencie. Chcielibyśmy, jako organizacja związkowa, głęboko zakorzeniona w instytucji przez wiele lat, uczestniczyć w ustalaniu priorytetów dotyczących funkcjonowania OHP w przyszłości, jak również przyczynić się do pogłębienia wiedzy na temat OHP wszystkich członków Zespołu Parlamentarnego. Jesteśmy długoletnimi pracownikami, pracującymi u podstaw w OHP i posiadamy głęboka wiedzę na temat blisko 60-letniej działalności tej organizacji oraz jej tradycji wywodzącej się z Junackich Hufców Pracy, działających w okresie międzywojennym. Organizacja, która w swojej historii przechodziła (jak każde organizacje o wieloletniej tradycji funkcjonowania) różne etapy, w tym różne zmiany, zagrożenia i sukcesy, ewaluując i przystosowując się do aktualnych potrzeb zarówno rynku pracy, jak i potrzeb młodzieży, ich rodziców oraz opiekunów prawnych. Zawsze jednak OHP było mobilne i wspierało (nie zastępowało) polski systemu oświatowy w zakresie kształcenia zawodowego młodzieży, a nade wszystko, zapobiegało wykluczeniu społecznemu młodzieży wchodzącej w dorosłe życie, przygotowując ją również do wejścia na rynek pracy. Ta wartość zawsze dominowała i była akceptowana przez wszystkie kolejne władze w naszej ojczyźnie. Młodzież, która potrzebowała i nadal potrzebuje pomocy, zawsze ją otrzymywała i otrzymuje. Lokalne władze samorządowe, które zawsze miały i mają problem z młodzieżą wypadającą z edukacji w ramach powszechnego systemu oświatowego, zawsze mogła liczyć na wsparcie OHP w tym zakresie z pozytywnym skutkiem.

Wychowanie młodzieży przez pracę i stawianie celów życiowych dla tej młodzieży, przez oddaną, wykwalifikowaną i zawsze empatyczną kadrę OHP, było celem nadrzędnym i przez cały okres funkcjonowania OHP przynosiło wymierne efekty a nawet niekwestionowane sukcesy. Zastanawiano się bardzo często, co jest fenomenem tej właśnie organizacji, że potrafi sobie radzić z młodzieżą, która trafia do OHP?. My znamy te sposoby i możemy je uzasadnić merytorycznie. O tych i innych sprawach jesteśmy chętni i gotowi rozmawiać oraz przy tej okazji przedstawić doświadczenia z przeszłości, aby można było wybrać dla OHP właściwe dla tej organizacji priorytety i ścieżki działania oraz bardzo potrzebny system kształcenia i organizacji OHP w naszym kraju.

Dodam, że kraje europejskie zawsze zazdrościły nam systemu OHP i ścieżki kształcenia dla tej młodzieży, którą wyznacza OHP dla oczekujących pomocy. Ja osobiście oraz wielu innych kolegów i koleżanek mieliśmy okazję wyjeżdżać z młodzieżą do pracy za granicami kraju i posiadamy doświadczenie i cenne informacje, jak byliśmy postrzegani jako OHP i jak nas ocenia się teraz i jak oceniano w przeszłości.

Serdecznie zapraszamy do współpracy.

Z poważaniem Zarząd Krajowy OZZP OHP PRZEWODNICZĄCY Marian Nowakowski

Logowanie

Aktualnie na stronie

Odwiedza nas 151 gości oraz 0 użytkowników.

Odwiedziło nas

© 2009-2024 by GPIUTMD

JSN Epic template designed by JoomlaShine.com